Hozzászólás
Szerző: The Cleansing Fire » 2015. 05. 29. 11:49
Végigjátszottam a Grand Theft Auto V -t pár napja. Elkezdtem újra, és végre volt ideje leülepedni mindennek, amit átéltem, legyen az jó, legyen az rossz. Most akkor természetesen hatalmas spoilereket tartalmazva leírom, hogy mi is történt bennem a végigjátszás során.
Először is a játék olyan lett, hogy amikor játszom, illetve az azt követő pár percben (leszámítva néhány hibát, de ezek inkább az Online -hoz kötődnek) úgy érzem, hogy a világ legjobb játékát játszom. Tényleg nagyon élvezetes, nagyon sokat vártam is rá, és örülök, hogy belevetettem magam a Single -be, és nem csak az Online -ban próbálkozok megélni. Aztán letelik ez a félórás idő, és akkor valahogy az ember visszarázódik az életbe, és meglátja a hibákat mert ezek vannak rendesen.
Az első kellemes meglepetés akkor ért, amikor azt láttam, hogy nagyon szépen összekapcsolt, jól kombinált a történet, tényleg következnek egymásból a dolgok, amik nem, azokat meg azzal lehet magyarázni, hogy Trevor őrült, irreális, irracionális. Összességében minden klappol, aminek azért is örülök, mert a GTA IV például azért volt a nagy kedvencem, mert jó volt a története, az SA pedig pont azért volt nálam felejtős, mert a sztorit elkapkodottnak, logikátlannak és elégtelennek éreztem.
A játék nagyon hangulatos is, egyszerre sikerült visszaadnia több pozitívumot a IV a San Andreas és a Vice City világából (az élő várost, a véletlenszerű eseményeket és a város fenomenális hangulatát), több fejlesztést tartalmaz mint a IV, ami kifejezetten jó (elsősorban a IV és a Max Payne 3 lesz az összehasonlítási alapom, azért példálózok ennyit). Én is szeretek ruhát venni a karaktereknek, fegyvereket testre szabni, kocsikat fejleszteni, stb. Jó érzés néha lelőni egy-egy tolvajt és visszavinni a pénzt, és jó érzés néha lelőni egy-egy tolvajt és megtartani a pénzt. Jó dolog látni, hogy a játékban a város úgy-ahogy él, és nem csak az én karaktereim (már a IV is adott valami alapvető hangulatot ehhez) mozognak benne, de van valami háttér is, még ha ez nem is annyira sok, mint vártam.
A legtöbb dolog több is, mint kielégítő, rengeteg fegyverünk van, amit testre lehet szabni, ez változatossá tudja tenni a tűzharcot. Különösképp nem örülök annak, hogy van minigun, de elfogadom a létezését (leszámítva az Online -t), ahogy elfogadom a létezését mindenféle hőkövető rakétának, molotov-koktélnak és hasonlóknak. Ha a Payday 2 -ben lehet ilyenekkel bankot rabolni akkor a GTA V -ben mért is ne lehetne?! Mondjuk a fegyverek eloszlásával van egy kis problémám, meg azért az értékeikkel is, de mondjuk, hogy rendben van. Annak, hogy néhány fegyver nem elérhető (Tommy) azért nem örülök, de van egy csomó másik, amiből egyet-kettőt még használok is, szóval arra is rábólintok. Kocsik terén is ez a helyzet.
Összességében tehát a játék elég pozitívan indult, de azért voltak igen meredek szabadesések a tetszési-indexemen. A rendőrség például. Az rendben van, hogy a rendőrök kemények, legyenek is, de én a IV erőszakszervezeteihez képest előrelépést vártam, nem pedig visszalépést. Itt lehet persze mondani, hogy "a IV rendőrei szarok voltak" meg, hogy "túl könnyen le lehetett őket rázni". Ja, én meg azt mondom, hogy háromszázhatvan fokos fordulat után a V átesett a ló harmadik és negyedik oldalára. A legkisebb körözést is (amit egyébként bármiért megkaphatsz) órákba telik néha lerázni, ami azért furcsa, mert egy egyes és egy hármas körözés között olyan különbségeket tapasztaltam, hogy a csatornában megbújva a hármast elhagytam fél perc alatt, az egyes meg két percig villogott. És persze nem maradhat el az sem, hogy a rendőrök engem vesznek elő, ha megtámadnak és visszaütök (mert ez volt, véletlenül meglöktem egy fekát, aki elesett, utánam jött, megütött és amikor visszaütöttem, egy halom Ballas elkezdett lőni rám, plusz a rendőrség is, mert én ugye ütöttem egyet...) akkor persze lerobbantják a golyóimat. Egy véletlen esemény volt: három zöld ruhás néger lőtte a rendőröket pisztolyokkal, a rendőrök közül egy meghalt, de három talpon volt. Én beültem egy kocsiba, ami nem az enyém volt, és mi történik? Bizony, a tűzharc közepén a rendőrök úgy gondolják, hogy egy lopott autó fontosabb, mint három zsarugyilkos, akik még mindig lőnek rájuk. A másik, hogy a rendőrök véletlenszerűen lesznek ledobva (a sivatag közepén megölsz valakit, senki nem látja, senki nem hív rendőrt, de ők köröznek téged és mit tesz Isten éppen ott gyakorlatoztak a sivatagban hat kocsival körülötted) és ha ez még nem lenne lég, akkor azon kívül, hogy sasszemük van, még omega-látásuk is, mert például az utcán guruló rendőrautóból fellátni a kórház tetejére, ami saccra harminc méter magasan van, és még a kocsi teteje is gátolja a látást, az tehetség szerintem.
A tűzharcokról azt gondoltam, hogy milyen jó lesz, biztos fejlődés a IV -hez képest. Hát bizonyos értelemben az is. Először is az ellenfelek gyengék. Nagyon gyengék, és ezt a játék a speciális képességekkel próbálja elfedni, illetve a számbeli arányukkal próbálja kompenzálni, és ez azért jó, mert a Vice City kevesebb ellenfelet küldött ellenünk, pedig ott százával jöttek a bandatagok. Az Online más kérdés, mert ott az ellenfelek kevés kivételt leszámítva bőrbe ágyazott platina és golyóálló réteggel próbálják túlélni a San Andreasi híres forróságot, így ha tizenkettedszerre szétlövöm a golyóit (miközben a földön fekszik hat perce) talán lesz oly kedves és meghal. Vagy megpróbálja golyók nélkül, elkönyököl és lő tovább rám. De ez most a Single, itt tényleg óriási a helyzet: csak számolj úgy, hogy reális x3 és akkor meglesz az ellenfelek száma. Nem azt mondom, a IV harcrendszere se volt óriási; hiszen senki sem tudja megtartani támasz nélkül a sorozatlövő karabélyt fedezékből, és nem is tudok kinézés nélkül halálosan pontos lövéseket leadni, de azért egy fokkal jobb volt. Ha már speciális képességek és ellenfelek, Max Payne is egy csomót lelőtt, de azok legalább adagolva voltak. és a speckó képességed sem volt kifogyhatatlan. itt beülsz egy láda mögé, elszívsz egy szivart, addig az életed is so-so feltölt, meg a képességed is, és máris ölhetsz szabadon, kötelezettségek nélkül. Ez bullshit! Amúgy nincs baj a képességekkel, de néhány részt aránytalanul könnyűvé tesznek. Mi értelme versenyezni, ha Franklin úgyis használja a képességét. És akkor itt majd lehet jönni, hogy "akkor ne használd", de úgyis használni fogod, ha azt látod, hogy jön egy oszlop, és nem akarsz közelebbi ismeretséget kötni vele. Amúgy a kocsik törésével kapcsolatban volt nagy hisztéria még, de nekem tetszik, bár a vezetés szerintem jobb volt a IV -ben. De ez megint csak személyes vélemény, annak ellenére, hogy jobb volt, jobban élvezem az V -ben, gondolom a város miatt.
Aztán ott vannak azok a dolgok, amiknek örülnék, ha benne lennének, illetve megváltoztatnák, de ezek is főleg az Online -hoz tartoznak (ne legyenek irreális árak a LSC -ben és a fegyverboltban, kezdetnek), talán a mobilok és a ruhák jobb testreszabhatóságát említeném meg, de ezek nem olyan hatalmas problémák. Az előbbi is inkább azért zavar, mert a IV már rendelkezett ilyen lehetőséggel, és ez nem került volna semmibe, ha berakják.
Azért a sok negatívum mellett el kell mondanom, hogy a játék nagyon tetszik, mielőtt rátérnék a következő problémára. A három karakter. Én egy GTA -t úgy szeretek, ahogy van, elég konzervatívan: egy karakter, egy fő szál, sok kis mellék. IV, SA, VC, III. Persze belátom, hogy kell a változatosság, a három karakter jónak is tűnt (nem úgy, mint a négyzetes radar, aminek semmi értelme), mert én úgy okoskodtam (gondolom mint sokan mások is), hogy a közös küldetésekben megyek eggyel, a másik kettő meg segít. De közben nem így van! A Blitz play egy jó példa, mert elkezdem Michaellel, aztán váltsunk át Franklinre, hogy megtisztítsuk az utcát, aztán Trevorra, hogy leszedjen valakiket, akiket Michael simán le tudna kapni, ismét vissza Franklinre, mert a nem irányított karakterek lószart sem érnek és bajba kerülnek, aztán Trevor, hogy leszedjen mesterlövészeket, Michael vagy Franklin, majd megint Trevor, hogy kilőjön egy pilótát PONT PONT PONT! Mindent neked kell csinálni, csak úgy állítják be, mintha valami csapatmunka lenne. Persze kaptunk egy k*baszott egyszemélyes csapatmunkát! És ez nem egy küldetésben van így.
Másik dolog ezzel kapcsolatban, amiből a játék gyakorlatilag gúnyt űz, az a karakterek, és speciális képességeik. Az első heist jó példa, de az FIB elleni a legjobb! Michael -nek van harcra alkalmas képessége, de a játék arra kényszerít, hogy Franklinnel menj végig. A többiek elhagynak, és a hirtelen kómából felébredt FIB ügynökök úgy döntenek, hogy az égő épületben egyedül mászkáló tűzoltóval leszámolnak, annak ellenére, hogy három társát már elengedték. És ez szemétség, úgy ahogy van! A kocsikázós küldetések jelentős részében Michael vezet, holott Franklinnek van erre irányuló képessége. Például amikor Martin emberei követik őket. Választhatok, hogy Michaellel megyek, aki kocsiban nem tud bullet time -ot csinálni, vagy Franklinnel, aki azért nem tud, mert nem ő vezet (eközben Michael rángatja a kormányt, szóval ne várjunk találatot). A játékostól nem várt cselekedetekből fakadó logikátlanságokba nem akarok belekötni, de megemlíteném, hogy ugyanebben a küldetésben, amikor először játszottam, simán odaértem a házamhoz, kiszálltam, és vártam az ajtó előtt. Amikor megjelent a két kocsi, lelőttem a bennük ülő két-két fickót. Majd erre elindul egy jelenet, ahol kiszáll négy fickó egy kocsiból (ha jól láttam egynél van csak fegyver) - ugye Martinékról van szó - és Michael nem csinál semmit.
A karakterekről nem beszélnék sokat, Michael mindig is a kedvencem lesz Nikóval az élen, Franklin oké volt, de nem vártam tőle sokat. Szimpatikus volt, néhány dolgot leszámítva, Trevor pedig... Hát, nem voltam képes a végén az A opciót választani, de nem szerettem. Egész végig utáltam, főleg azért, amit Johnnyval csinált már az elején.
Amúgy meg arról, hogy ki az igazi főszereplő, melyik az igazi befejezés, itt a véleményem:
Nem tartom túl reálisnak azt az elképzelést, hogy Franklin a főszereplő, mert csak ő nem halhat meg. Ez csak azért nem reális, mert Franklin, őszintén szólva nem az a főszereplő-jellem. Abszolút másodlagos, akár Michaelhez, akár Trevorhoz viszonyítod őt. Szerintem a személyisége is rossz, oké, hogy nem szeret bandázni, de mindenkit kirugdos az életéből, aki körülötte van, és tényleg mindenkinél jobbnak képzeli magát, akit ismer. Persze mint szereplőt én bírom, de amikor mélyebbre néztem, rájöttem, hogy úgyszólván mind a három főszereplő elég nagy pöcs. Én inkább a régi jól bevált módszerhez folyamodtam: egy főszereplő olyan nagy lehet, amilyen az ellensége. Ez eddig igaz volt mindenkire, aki GTA -ban szerepelt, mindenkinek saját súlycsoportjába eső ellenfele volt, kezdetben kisebbek, majd nagyobbak. Franklin nagy ellenfele pedig... Stretch?! Vagy ki? Én nem nagyon láttam mást. Michaelt a világ egyik leggazdagabb embere és egy privát hadsereg üldözi, Trevort az FIB és egy nagy kínai banda (kettejük ellenségei közt némi átfedéssel), de Franklinnek nincsen semmilyen valamirevaló ellenfele. Hát ez tényleg felemelő...
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy Franklin nem fontos; csak azt, hogy semmiképp nem fontosabb mint a másik kettő, annak ellenére, hogy azok meghalhatnak. A korai tervezés szerint amúgy Franklin is meghalt volna, és Lamar vette volna át a helyét. Így hát a végső döntésem: a C megoldás a helyes befejezés. Ez az egyetlen út, ahol Trevor és Michael végül kibékülnek, Franklin nagyjából leválik róluk, tehát mindenki szabad lesz. Ráadásul az a hatalmas overkill, ami abban a küldetésben van, életem legjobb GTA küldetésévé vált. A fő-főszereplő pedig? Franklint elmondtam, hogy szerintem miért nem, M és T helyzete nehezebb. Az ő személyiségük kiváló egy GTA főszerepére, amellett nagyon hasonlítanak egy igazi ellenfélre is (Michael=Dimitri Rascalov; Trevor=Billy Grey/Sonny Forelli), szóval velük kétesélyes a dolog. Ha választanom kéne, azt mondanám, hogy Michael, mivel az ő jelenléte tartja össze a történetet (és viszi előre) illetve ő kapcsol össze mindenkit mindenkivel. De az én igazi válaszom az, hogy nincsen fő-fő-fő-főszereplő, csak főszereplők. Egyikük sem jelentősebb a másik kettőnél.
A játékról? Minden hibája ellenére imádom. Nálam egy szolid kilencest kap tíz pontból.
Egy utolsó probléma megoldása. Ha Trevor akkora probléma az FIB -nak, akkor miért nem bérelik fel az Online karakteremet, Bremen Koskot, hogy vadássza le. Ismeri a célpontot, képzett gyilkos, ráadásul Lester szerint elég nagy nevet szerzett magának ahhoz, hogy ismerhetik az FIB -nál. De egy egyszerű mesterlövész (akár Michael is, csak ő nem lenne képes rá) is megtenné a sztriptízbárral szemben, vagy egy pisztolylövés a trailere gáztartályára...