Sajnos amint végigvittem a VCS-t, egy kis betegség ledöntött a lábamról, és ezért késett az értékelésem. És ez a pár napos kihagyás az oka annak is, hogy a IV értékelése jó ideig nem fog megjönni, lévén, hogy nem tudtam vele betegen játszani. Viszont kettőt alszunk és jön az V, úgyhogy nem szomorkodunk
Talán meg lesz az első 100/100-as értékelésem az V-el? Majd meglátjuk
Nos, mint általában, most is úgy kezdeném, hogy a játék egy hatalmas csalódás volt nekem... De pozitív, mint a SA, vagy negatív, mint a LCS?
A játék elején fel voltam rá készülve, hogy egy elég sz*r játékot kapok, lévén a LCS-nak, ugyanakkor reménykedtem a III-VC fejlesztések mértékében is. Amit először megláttam, az a logók, és az alattuk hallható kellemesen lágy hangeffektek. Aztán majd szívrohamot kaptam, mikor a főcímdal hatalmas robajjal megérkezett. Az biztos, hogy felébredtem, és elkezdtem igazán figyelni. A főcímdal jó, de semmi különös, igazából simán lehetne keverni a VC-vel. És utána jön a játék.
Sajnos hamar rá kellett jönnöm, hogy az irányítás nem igazán fejlődött. Viszont hamar megmutatták azt is, hogy itt már tudsz úszni (Isten tudja csak, miért limitált ideig, aztán elfelejtesz úszni, vagy mi?) de ez nem igazán fontos a játék szempontjából. Viszont, mintha a Rockstar észrevette volna, hogy milyen egy f*s az irányítás, és ez ellen nem úgy tettek, hogy fejlesztettek volna rajta, hanem inkább megtanultak küldetést készíteni. Igazán engem a módja nem is érdekelt, de a lényeg, hogy az irányítás problémáját megoldották, és ennek rohadtul örülök! Szóval a küldetéseket átvariálták, ami miatt a játék eleje talán túl könnyűnek is tűnik, nincs benne kihívás.
De itt jön a csavar! Ez azon kevés játékok egyike, ahol tökéletesen eltalálták a nehézséget! Ezt várnám el az összestől! A játék elején iszonyatosan könnyű, bevezet a játékba, a közepén már nehezedik, és a vége felé már nehéz! Így kell ezt csinálni játékkészítők, így kell ezt csinálni Rockstar! Na jó, talán a tökéletesen eltalált kicsit erős szó, hiszen a végén lehetett volna pár, még ennél is nehezebb küldetés, mert így kissé egyszerű volt, de ez még tűrhető. Ezt várom a GTAV-től is. Az eleje legyen olyan egyszerű, mint a IV, de utána fokozatosan nehezedjen. És itt a fokozatosan van a hangsúly.
Játék közben még rájöttem, mi az oka annak a kettősségnek bennem, ami azt eredményezi, hogy hiába szeretem a kihívást és a nehézséget, általában utálom azokat a küldetéseket, ahol megakadok. És ennek az oka= egy küldetés úgy legyen nehéz, hogy egész végig jól kell teljesítened, és ha végig nem megfelelő vagy, akkor elbuktad, és nem úgy, hogyha egyszer egy pillanatra rossz vagy, hiába vagy a többi tíz percben tökéletes, akkor elszúrod. Szóval az egészben kelljen jónak lennem, nem pedig az egészben tökéletes, és egy rossz mozdulat halált okoz. Mert teszem azt, lövöldözés van, és szarul használom a fedezéket, meghalok, azt mondom ok. Viszont ha mondjuk abban a pillanatban, ahogy megjelent az ellenfél nem adok headshotot, akkor végem, az nagyon nem ok. Remélem értitek a gondolatmenetet, ha nem, akkor sajnálom, nem igazán tudom máshogy elmagyarázni
Summázva nehéz legyen, de ne egy mozdulaton múljon az egész küldetés.
Most miről beszéljek még? A grafika maradt a régi, de azt igazából én letojom. Nekem a játékélmény és a tartalom a lényeg. A rádiók, hiába nem olyan változatos, mint a LCS, még mindig imádom, mert a 80-as évek zenéjét egyszerűen nekem találták ki. Úgy vélem, rádióadók terén még nem csalódtunk a Rockstarban. Ha már rádióadók, ki másról is beszélnék, mint Phil Collinsról? Előtte nem tudtam, hogy elvállalta Phil Collins ezt az egészet, hogy benne van egy virtuális koncert (!) az "In the Air Tonight"-al. Úgy vélem, ez egy elég nagy dolog, hogy egyáltalán ilyet elvállalt, hogy több küldetésben meg kell védeni, aztán ad egy rendes koncertet, ami mellesleg elég jól lett megcsinálva.
A történet. Rengeteget fejlődött, egészen olyan, mint egy GTA története. Persze itt is vannak érthetetlenül odarakott mellékszálak, de ezekkel itt már nem törődünk, olyan elenyésző mennyiségben vannak, és a főszál annyival jobb, hogy azt el se lehet mondani.
Mostanra már gondolom mindenkinek egyértelmű, hogy ez a játék nekem egy pozitív csalódás volt.
Jöjjenek a küldetések. Ugyanazok a klasszikus GTA küldetések, amik már a III óta vannak, már kezd unalmassá válni, kellene egy kis vérfrissítés(itt jön képbe a IV). Végül is kívülről fújjuk már ezeket a küldetéseket, tényleg ugyanaz újra és újra. Én főleg olyan újdonságra vágynék, ami a IV-ből is hiányzott, hogy amikor mondják, hogy mennyek velük, mert előfordulhat balhé, akkor 100%, hogy gáz lesz. Ez már csak nekem unalmas? Úgy bírnám, ha egyszer lenne egy olyan drogkereskedés, amikor odamegyek, hogy fedezem az embert, és nem kell fedezni, mert rendben lezajlik! Vagy esetleg nem én vezetnék, hanem az anyósülésen ülő munkaadóm áttolná a kormányhoz a seggét, és egy kicsit pihenhetnék, miközben ő odavezet! Aztán ami meg már a IV-ben nincs így, hogy nem lenne extra kiszámíthatóan mindig egy ellenséges banda járműveivel a nyomomban, miközben A-ból B-be kell jutnom! És akkor persze a karakter meg meglepődik, hogy "erre aztán tényleg nem számítottam". Viszont volt egy küldetés, ami iszonyatosan tetszett. Mégpedig a játék vége felé a
Domestobot Ki ne akarnak egy takarítórobottal feltörni egy széfet, miközben a gazdái szólnak, hogy "töröld fel a koszt", "takarítsd ki a WC-t", "gyújtsd meg a gyufám". És, ha nem teszem, szétlőnek Komolyan, ez egy jó változás volt a játékban, kicsit változatosabb lett, és szórakoztató.
Na, és most jön az a rész, melytől a fejem a falba verem: a sz*r küldetések! Mert bizony, mint általában a 3D Univerzum GTA-iban itt is van pár igen idegesítő küldetés, melyekkel órákat próbálkozol, míg inkább kikapcsolod a TV-t, és pihensz egyet. Kétszer inkább kiléptem a játékból, és egy órát GTAIV-eztem, csak hogy legyen egy kis örömöm is, és, hogy lenyugodjak. Na, de mikről van szó? Egyszer van az a küldetés, amikor
Diaz megbíz azzal, hogy drogot szállítsak a zsaruknak, amiért ők fegyvert adnak. Szépen a házamtól elmegyek Diazig, ahol elfogadom a küldetést. Ez már minimum egy perc. Aztán Diaztól egy köcsög latinoval el kell mennem az egyik sziget legaljára, ami még kb két-három perc. Ott le kell szedni a snipereseket, amiket nem lesz nagy kihívás, mivel ők nem találnak el, az idő meg rengeteg, ja és te meg látatlanban le tudod őket lőni, meg keresztül a falon. Ez még kb egy perc. Aztán jön a rendőrség, és neked a fegyvereket vissza kell vinned Diazhoz a világ végére. És akkor benyögi a latinó a kedvenc mondatomat= "Here they come!" Szóval nagyon meglepően egy halom bandatag kezd kamikaze szinten belemenni a csigalassú kamionodba, miközben SMG-vel lőnek, és a fizika törvényei szerint, ha egy kis autó belemegy egy kamionba, a kamion elrepül. Mellesleg a kamion olyan életszerűen viselkedik, semmin nem képes átmenni, és egy motoron, mikor áthajtottam, a kamion fejjel lefelé pördült, és felrobbant. És akkor kezdheted az egészet előről. És többnyire, mivel a kamion lassú, a kocsik gyorsak, ezért le se tudom rázni őket, nem mintha lenne rá lehetőségem, mivel a kamion olyan érzékeny, hogy egy pillanat alatt lángra kap. Szóval többnyire végigszenvedtem az elején az 5-10 percet, és aztán egy kanyart alig tudtam bevenni a kamionnal, már szétlőttek. Szóval ez a reménytelen harc felsőfokon eléggé kiakasztott. Már néztem róla videókat a neten, hogy tudnám végigvinni, de egyszerűen ugyanúgy csináltam, mint ők, de mégis az első kanyarban felrobbantam. Elképzelhetitek, milyen bátorító lehetett, hogy 5 percet megcsinálok, aztán kanyar, és robbanok. Újra 5 perc, robbanok. És újra, és újra és újra! Valami szent erő vezethetett végig, mikor kb a negyedik-ötödik próbálkozási óránál (!) sikerült. Akkor írtam ki, hogy ideges vagyok a játék miatt. Nem tudom, hogy tesztelték-e a játékot, vagy a tesztelők valami hótprofi kamionsofőrök voltak, de én ezt a küldetést a helyükben reflexből vágtam volna ki. Na, és ezen végigküzdöttem magam, utána volt egy pár küldetés pihi, és jött egy újabb rémálom
az Elm utcában. Szóval, az úgy volt, hogy
Lance adott egy küldetést, amiben felrobbantották a kocsiját, ezért őrült módon ki kellett nyírni az egyik Mendezt. Ezzel nem is lett volna baj, de út közben meg kellett védeni a motoron menő Lance-t, miközben ellenséges bandakocsikat kellett kilövöldözni. Először próbálkoztam kocsival, de volt egy olyan problémám, hogy hiába próbálok felzárkózni, Lance egyfolytában, mintha pikkelne rám, izomból belém jön, és mivel őt kell megvédenünk, ezért, mintha betonból lenne, ő megy tovább, én meg lepattanok. Aztán észrevettem, hogy van eldugva egy motor, és rájöttem, hogy motorral lehet előre lőni, ezért jóval könnyebb lehet. Itt volt egy olyan problémám, hogy az a szerencsétlen Lance állandóan a célpont mögött szambázott. Nem tudom mi baja volt, biztosan valami láthatatlan bóják közt szlalomozott, de eléggé ment jobbra-balra a célpont mögött. Ha be akartam menni a célpont mögé, hogy kilőjem, akkor többnyire Lance belémszambázott, és elkezdtem őrült módon pörögni, aztán leestem a k*rva motorról. És ezt nem egyszer, nem kétszer, hanem több, mint tízszer eljátszotta velem! Volt párszor olyan kedves, hogy beengedett maga mellé, de akkor is pár másodperc múlva meggondolta magát, és lelökött a motorról. A másik probléma, hogy el bírtam őt is találni, és mivel a legerősebb SMG volt nálam, két lövésből megöltem. És hála Lance öngyilkos hajlamának, egyfolytában beszambázott elém, és mire abbahagytam volna a lövést, már ki is nyírtam. (Nem mondom, hogy nem érdemelte meg, de én nem őt akartam kilőni) Egyetlen esélyem, hogy végigvigyem az volt, hogy megpróbálom beelőzni, és ha nem lökött le a motorról út közben, akkor kilőni a kocsit, mielőtt Lance egyáltalán odaért volna. Lenne egy olyan kérdésem a fejlesztőkhöz, hogy miért raknak bele egy szövetségest, aki mindenképpen csak akadályoz, és idegesítővé teszi az egyébként iszonyat könnyű küldetést. Utána pedig van a Mendezzel egy olyan leszámolásunk, ahol akárhogy taktikázol, meghalsz, az egyetlen esélyed, hogy a kertjén úgy rohansz végig, hogy nem törődsz a száz emberrel, aki lő rád, aztán beérve a házba megállsz vele szembe, és lövöd AK-val, miközben ő téged lángszóróval, és akkor te fogsz nyerni. Logika 5-ös Rockstar! Ezeket a küldetéseket nem tesztelték, vagy hogy nem tűnt fel senkinek, hogy ezekkel iszonyatos probléma van?!
Tűzharcban sajnos semmit nem fejlesztettek, de mint már említettem, a küldetések variálása megfelel.
És a nagy fejlesztés a játékban: az új fajta birodalomépítés. Ez elég jó, ezért még érdemes lesz egyszer elővenni ezt a játékot, és játszani vele. Míg a LCS-ban semmi motiváció nincs, hogy elővegyem azt a förmedvényt, addig a VCS birodalomépítése egy szórakoztató dolog, ami érdemes a fejlesztésre. Mondjuk annak örültem volna, ha a küldetések során nem kötelező párat elfoglalni, mert amíg a főküldetéseket vittem, nem igazán örültem a bandák utálatának, volt, hogy egy-egy bandatámadás miatt buktam el a küldetést.
A másik az a járművek vétele. Nagy pirospont a játéknak, imádom. Végre sajátunknak nevezhetünk egy járművet úgy, hogy nem loptuk.
És a bugok. Itt is volt jópár idegesítő, például, hogy egyszer nekiugrottam a kerítésnek, és egy percet lebegtem rajta, majdnem elbuktam a küldetést, mert közben hárman lőttek, és időre kellett mennem, de szerencsére megúsztam. Sokkal kevesebb benne a hiba, mint a gázos LCS-ben.
Ezekkel eléggé kimerítettem a beszédtémámat, ha még valamit hozzá akarok tenni, akkor ide beszerkesztem.
Na, és most az értékelés=
Grafika= 4/10
Szórakozás= 8/10
Bugok száma= 8/10
Zene= 3/3
Hangok= 2/3
Szinkronszínészek= 3/3
Fizika= 1/3
Történet= 8/10
Történet, és az egész játék hosszúsága= 8/8
Változatosság= 5/7
Újrajátszhatóság= 2/3
Nehézség= 10/10
Mesterséges Intelligencia= 0/2
A Világ= 10/10
Hangulat= 8/8
Összesített= 80/100
Ez már elérte azt a szintet, hogy elfogadom GTA résznek, a LCS bukásával ellentétben, de az, hogy még így is rosszabb, mint a 2002-es VC, pedig ez 2006-os, az megmutatja, hogy gyakorlatilag csak megpróbálták visszahozni a 4 évvel ezelőtti minőséget, viszonylag sikeresen. Itt már érezni a szükségét a IV-nek. Ezt hosszabban is ki terveztem/tervezem fejteni a IV értékelésemben, de előbb az V jön
Csak jöjjön már gyorsabban!!!