Hozzászólás
Szerző: Arminho » 2015. 11. 15. 18:33
Most, hogy komolyabban elmélyültem a WD világában, úgy érzem, itt az idő, hogy véleményezzem. Hosszan.
Először is egy általános ismertetővel kezdeném.
2013-at írunk, Chicago városát egy újonnan kifejlesztett rendszer, a ctOS irányítja. Főhősünk, egy fekete kalapos ír hekker, Aiden Pearce 6 éves unokahúga, Lena halálának okozóit keresi. Segítségére áll egy nagyszájú fixer, Jordi Chin, valamint BadBoy17, akiről később kiderül, hogy ő egy punk rocker stílusú nő, Clara Little. Mindemellett Aiden-nek hozzáférése van a ctOS-hez okostelefonján keresztül, így szabadon meghekkelheti a kamerákat, közlekedési lámpákat, hidakat, kapukat és minden egyéb dolgot, ami a ctOS rendszerére van kötve.
Ez adja a játékmenet fő alkotó elemét, a hekkelést. Célunk, hogy felgöngyölítsük Lena gyilkosságának esetét felhasználva vagy éppen megállítva bármit, ami az utunkba kerül.
Lehetőségünk rengeteg van. A főszál mellett elvállalhatunk bizonyos fixermegbízásokat, bűneseteket akadályozhatunk meg, meghekkelhetjük Chicago lakóit pénz vagy éppenséggel valamilyen tárgy szerzése érdekében, tucatnyi gyűjtenivaló után nyomozhatunk, emellett még megannyi egyéb dolgot csinálhatunk, mint például a ruha és fegyvervásárlás, metrózás, minijátékok, vagy éppen digi-trippekben való részvétel. Ezek mind-mind jó néhány plusz játékórát adnak.
Azt hiszem, az ismertetőből ennyi elég, áttérnék akkor a véleményezésre.
Ismét kezdem az általánossal. A grafika az a dolog, amire általában a legtöbben figyelnek fel először, ezért ez az első. Sok helyen nagyon lehúzták a WD grafikáját, olvastam itt is, hogy a GTA IV-nél is rosszabb, de én azt mondom, hogy nem olyan gáz. Tény és való, hogy nem rendelkezik olyan részletességgel, mint az AC IV vagy a GTA V (csakhogy kortárs játékokat említsek), de szépnek még így is elmegy, ha még nem is azt a csilli-villi E3 minőséget kaptuk. Aztán a fizika, és az irányítás. Egy szó: borzalmas! 10-ből 7-szer üldözés közben megáll a karakter, és nem mozdul, csak akkor, hogyha elengedem, és ismét előre tolom a joystickot! Az autók sok esetben nem akarnak kanyarodni, főleg akkor, mikor elindulok velük! Én nem tudom, ki hozta ezt így össze, de remélem a pokolban ég el, mert tucatszor kellett újból kezdenem egy-egy üldözős küldetést, azért mert a karakterem hirtelen megállt, és nem volt hajlandó előre menni, csak forgott körbe-körbe. Apropó, üldözés, autósüldözés... NEM LEHET A KOCSIBÓL FEGYVERREL LŐNI!!! Mi a fos ez?! Tucatszám olyan küldetés van, amikor meg kell állítani az ellenséges kocsikat, de nincs más mód rá, mint az a kiberakott semlegesítés, amihez amúgy is pókösztönök kellenek, mivel a lehetőség kb. 500 méteren belül egy tizedmásodpercre jelenik meg! Mert ugye nem úgy van, hogy közel mész hozzá, aztán Aiden csodamobilja egy gombnyomással kicsinálja a motort! Nem, hanem mikor egy lámpánál vagy, és a játék is kegyes veled, akkor elektromos kisülést vihetsz végbe a lámpában, ami átterjed a motorra is (vagyis szerintem valahogy így van)! Tehát nincsen más lehetőség arra, hogy kiiktasd a sofőrt, minthogy semlegesíted a kocsit, amihez aztán meg pókösztön kell. Az meg a pláne, amikor üldöznek is egyszerre. Nem ám, hogy kinyúlsz az ablakon, oszt kilövöd másikat! Nem baszd meg, semlegesítsz (már ha tudsz)! Bezzeg az ellenséges fixerek olyan drive-by-t nyomnak, hogy esélyed sincs ellenük! Egyetlen mentség legyen az, hogy a lövés nagyon realisztikusra sikeredett, a járművek irányítása pedig egész egyszerű lett, de az előbbi két bűnt sosem fogom megbocsátani!
Inkább térjünk át másra... a sztori átlagos lett, semmi különös, egy egyszerű bosszúforralás mindenféle hülye mellékszállal. A karakterek viszont egész színesek lettek, gondolok itt Clara-ra, Jordi-ra, Damien-re vagy Lucky Quinn-re, de a főhőst valamiért rohadtul nem sikerült semmilyen tulajdonsággal felruházni, egyszerű hidegvérű, nyugodt alak, aki elcseszi mindig a saját és mások életét, és nem lehet vele azonosulni! Mivel a játék a hekkelésre épül, ezért gyakran kell ezt alkalmazni küldetések közben, sokszor kombinálva a lopakodással. Hál' Istennek, itt is ugyanaz van, mint az AC IV-ben, hogy nem feltétlen szükséges a lopakodás, be lehet rontani az ellenségek közé, lemészárolva mindenkit. És ez nekem nagyon is tetszik. Persze, vannak olyan küldetések, ahol kötelező a lopakodás/hekkelés, vagy éppen a lövöldözés. Rengeteg mellékküldetés és tevékenység áll a rendelkezésünkre a sztori teljesítése után is, ám ezek legtöbbje (gondolok itt a fixermisszókra és a bűnesetekre) egy-két alkalom után nagyon unalmasak tudnak lenni. Mert ugyebár, tök poén beszivárogni egy bandába, kiiktatni egy konvojt, vagy csak megakadályozni egy bűnesetet, de ha ezt már 10-szer, 15-ször megcsinálod, előbb-utóbb megunod. Ubisoft-hoz méltóan van megint mindenféle gyűjteni való, úgyhogy aki ilyen nagy 100% specialista, az most örülhet, mert rengeteg aprósággal cseszekedhet unalmas óráiban. Telefonunkkal fel tudunk robbantani bármilyen féle elektromos panelt, elosztót, emellett beleshetünk kamerákba, targoncákat, darukat mozgathatunk, ami szintén az első pár alkalommal tök poén, de idővel már csak feleslegesen fognak hemzsegni az ikonok körülöttünk. Egy hasznos alkalmazás Aiden mobilján a Profiler, magyarul profilozó. Ezzel megtudhatunk Chicago bármely lakosáról valamennyi információt, mint például a neve, éves jövedelme, foglalkozása, kora, pluszban még egy ki extra infót az életéről. Ami nekem még nagyon tetszik a játékban, az az, hogy a fejlesztők egy teljes, önálló történetet kreáltak a városhoz, és egy csomó épülethez készítettek leírást, amikhez a City Hotspot-okba való bejelentkezéssel férhetünk hozzá. Elképesztő mennyiségű munka, és ilyen téren szerintem az Ubisoft egyedülálló.
Sok mindenről nem beszéltem még... a bejárható területet pont eltalálták. Igaz, hogy csak egy városról beszélünk, viszont az változatos és nagy lett. Ez egy nagy piros pont a WD-nek. Az AI-val sincsenek nagyobb bajok, néha össze-vissza vándorolnak fedezékek között, mintha nem tudnák, hogy hol vannak, de alapjában véve rendben vannak. Azt vettem észre, hogy bugok szinte egyáltalán nincsenek, eddig egyszer sem haltam meg a semmitől, egyszer sem láttam láthatatlan ellenségeket, és még a pop-up-okból is egész kevés van.
Maga a WD ötlete egyáltalán nem rossz, sőt kifejezetten jó, és egy nagyszerű játékot lehetett volna belőle kihozni, ami részben sikerült is, hisz sok jó ötletet jól valósítottak meg, de néhány fontos dolgot nagy mértékben elcsesztek, ezért ez a játék nem került be nálam az Arany Hármasba (AC IV, GTA V, GHWoR).
Összegzésképpen...
Pozitívumok:
- rengeteg lehetőség, több 10 órás játékmenet
- hatalmas és változatos játékterület
- realisztikus harcrendszer, könnyű járművezetés
- önálló várostörténet, csomó épületleírás
- többféle megoldása is van a küldetéseknek
- leszámítva gyakori monotonságát, néha van hangulata
Negatívumok:
- borzasztó, de tényleg borzasztó irányítás
- nem lehet a kocsiból fegyverrel lőni
- középszerű történet
- kortársaktól gyengébb grafika
- jellegtelen főhős
- unalmas, monoton mellékküldetések
- túlbonyolított
Pontozás:
Grafika: 8/10
Mesterséges intelligencia: 9/10
Irányítás, fizika: 4/10
Lehetőségek: 9/10
Bejárható terület: 10/10
Játékmenet hossza: 9/10
Bugok, hibák: 9/10
Történet: 5/10
Valósághűség: 9/10
Harcrendszer: 8/10
Összesen: 80/100
Értékelési határok:
90-100: A legjobb játék a világon!
80-89: Nagyon király játék, nem cserélném el semmire!
75-79: Nagyszerű játék, ezzel sokáig fogok játszani!
70-74: Egész jó játék, megérte megvenni.
65-69: Jó játék, el lehet vele lenni.
60-64: Okés játék, egyszer érdemes kipróbálni.
50-59: Nem rossz, de ha van jobb, nem ezt veszem meg.
40-49: Hááááát... van jobb is.
30-39: Inkább mással játszok.
20-29: Nem jó játék, nem kell megvenni.
10-19: Sosem játszanék vele, borzasztó játék!
0-9: A világ legrosszabb játéka!