Arminho írta:Bocsi, egy kicsit eltérek a tárgytól. Ma megyek megnézni a Galaxis őrzői 2.-őt. Valaki látta már? Jobb/rosszabb mint az elődje?
Az elsőt láttam félig, aztán elaludtam. Nekem nem jött be.
Valszeg azért, mert Marvel-éknál már fűből fából csinálnak filmet... Ennek ellenére meglepően sikeres lett.
És állítólag a 2 is "jó lett", de tapasztalatim nincsenek róla. Én személy szerint nem fizetek be rá.
A mocsok oltalmazója írta:
egy érettségi előtt álló, minimum átlagos intelligenciával bíró tinédzsernek nincs oka félni,
Yep. Köszönöm.
Rockstar69 írta:A matekhoz azért nem csak intelligencia kell. A legnagyobb részéhez lexikális tudás is szükséges. Pl azt se lehet józan ésszel kikövetkeztetni, hogy a háromszög egyik oldalát kitudod számolni Pokahontasz tételével. A kompetencia méréseim mindig jól sikerültek (volt, hogy enyém lett a legjobb, pedig szín 5-ös tanulók is voltak az osztályban), mert azokhoz tényleg logika, meg józan ész kellett.
Amiket matekon (és más tárgyakból) tanultok, 4 éve (kellett volna) tanulnotok azelőtt. A matek az egyik legjobb példa arra, hogy ami elméletet megtanultál, és órán + otthon házi feladatok formájában gyakoroltad, azt érettségin meg kell ismételni. Érettségin csak azt kell felismerni, hogy "itt most akkor melyik szabályra kell rájönnöm?" és akkor már nyert ügyed van, ha tudod, a feladat mit vár el tőled. A kettes megszerzése pont ezért könnyű... Mert a legegyszerűbb szabályokra a gyengébb tanulóknak is rá kell(ene) jönniük. Az érettségi pont úgy van összepakolva, hogyha a legegyszerűbb szabályokat tudod alkalmazni (tehát az első résznek azért a felét/háromnegyedét tudod + a második részből a kevesebb pontot érő feladatokat), akkor már megvan a kettesed. Ehhez viszont pont azokat a feladatokat kell jól megoldani, amelyeket már te is emlegettél: gráfok, Pitagorasz-tétel, "10 golyóból hányadik lesz a piros?" stb...
A lexikális tudás sem szükséges, hogyha tudod a függvénytáblázatot használni, amely megint csak gyakorlás kérdése.. (kb 2-3x belenézel és ennyi
) Ugyanúgy, mint a feladatok megértése is nagyban a gyakorláson múlik.
Nem gondolom, hogy a matek érettségi többet "többet várna el", mint a társai. Minden csak a felkészültségen múlik. Valószínűleg az emberek többségének erre kell a legtöbb készülnie, de csak mert absztrakt és nem életszerű az anyag.
Ja, a másik dolog amit meg akartam jegyezni: A kompetencia mérésnek és az érettséginek teljesen más a mérése célja. Az OKÉV azt hivatott mérni, hogy xy tanuló egyes tantárgyakból milyen nemű fejlődést/romlást mutat és ez az ütem mekkora az adott tárgyon belül. Ebből aztán lehet következtetni dolgokra, de tárgytalan, ne menjünk bele..
Az érettségi természetesen nem(csak) kompetenciaalapú. Ennek azért sokkal nagyobb tétje van, ezért nyilvánvaló, hogy nehezebbnek is kell lennie, hogy legyen szórás a diákok teljesítménye között. Emellett az sem elvárható, hogy az iskolai tanulmányaink lezárásaként egy formatív tesztet töltsünk ki, amely igazából nem is értékelhető, és semminemű következtetést nem lehet levonni belőle azzal kapcsolatban, amely a gimiben/szakgimiben, stb rád ragadt/megtanultad. Ellenben a érettségi azért mér valaminemű tudást... úgy, hogy ne csak egy szimpla kompetenciateszt maradjon, hanem az eredményei számszerűsíthetőek legyenek. A szórás mellett azért is fontos, hogy az érettségi komolyabb legyen egy OKÉV-nél, mert a tovább(nem)tanulók jövőjét határozza meg. Ha biológiából összeraksz egy kompetenciaalapú tesztet (amely nem tudom lehetséges lenne-e), és orvosnak akarsz továbbtanulni, akkor abból a tesztből egyáltalán nem derülne ki, hogy te mennyit tudsz. Az összes többi tárgynál így van. Az érettséginek egy "ugródeszkának" is kell lennie az egyetemre, hogy az xy szakon tanulóknak ne kelljen mindent a nulláról tanulniuk, mert erre se idő, se kapacitás nincs. (Bár ha már a kompetencia-alapúságról beszélünk, a töri és a magyar érettségi szerintem simán elmegy annak. Ha csak bejársz melegedni törire és magyarra 4 évig, akkor is meg tudod írni kettesre. Már, ha használod a józan eszedet és a segédeszközöket.)
Szóval... többnyire ezek az okai annak, hogy 12/13. végén nem kompetenciateszteket töltetnek ki velünk. (Nem is kérdezted, de azért elmondtam...
) Viszont ha az OKÉV jól ment, az egy pozitívum. Az érettségi csak egy szinttel van felette..
Ha nem mentél ki a rutinból, az sem lehetett annyira borzasztó.