Nem lehet nehézséget állítani.
Amúgy én tegnap kiakasztottam a játékot, úgyhogy szeretnék néhány gondolatot megosztani.
Én szerintem mindenki tudja, hogy ez a játék minőségi lett, úgyhogy erről nem is akarok beszélni. Inkább néhány olyan dologról, ami eszembe jutott a játék játszása közben. Spoilerezek, de ne aggódjon senki, minden érzékeny dolgot ki fogok takarni.
A cselekmény:
Én megmondom őszintén, szerintem ez a történet gyenge lett. Nyilván nehéz egy izgalmas és drámai eredettörténetet összehozni úgy, hogy a karakterek fele plot armor-t visel, a másik feléről meg tudjuk, hogy úgyis meg fog halni. Nagyon kevés karakterért izgultam, talán Sadie és Charles voltak azok, akiknek a sorsát nem tudtam megjósolni.
Hosea és Lenny túl jó karakterek voltak ahhoz, hogy életben maradjanak. Volt néhány meglepő vagy kemény jelenet, de ezek nem gyakoroltak akkora hatást rám, mint vártam (
sem Sean, sem Kieran halála nem érintett meg különösebben), valószínűleg, mert a sok szereplő miatt nem igazán lettek kidolgozva a jellemek és a történetszálak. Viszont attól még, hogy egy történetben nincsenek hatalmas drámai fordulatok, lehet az érdekes (elég csak a SA-ra vagy a GTA IV-re tekinteni). A Red Dead 2-ben viszont szerintem ez nem valósult meg annyira. Az egész sztori arról szól, hogy Dutch-nak van egy terve, de pénz kell hozzá, ezért kirablunk mindenkit, akit meglátunk. Ugyan a játék próbálkozik néha mellékszálakkal, de azok abszolút nem érdekesek, inkább unalmasak, szükségtelenek és amelyik nem is az, az is jóval hosszabb a kelleténél.
Penelope és Beau szerelme, Jack elrablása, Arthur exe, az egész indiános mellékvágány nekem abszolút felesleges volt (igen, tudom, a történetvezetés szempontjából kellett az indián konfliktus, mert ez volt az utolsó löket a banda széteséséhez, de akkor is szükségtelenül hosszú volt). Egyetlen egy részt emelnék ki, amit nagyon eltaláltak:
Guarma - ezt viszont annyira lerövidítették, hogy másfél óra volt az egész fejezet és ettől nagyon összecsapott kitérőnek tűnt, pedig szerintem ez volt a legjobb része a játéknak (talán az AC IV feeling miatt - számomra még mindig az a kedvenc).
Meglepő volt, hogy kaptunk egy igen hosszú (én legalább 10 órát beleöltem) epilógust, ami
már az új évszázadban játszódik. Ezzel nem is lenne baj, mert legalább összekötné a két Red Dead-et, csakhogy abból a nyavalyás 10 órából hatot legalább azzal töltöttem, hogy egy
farmon ganéztam és tehenet fejtem, vagy éppen
John telkét gondoztam (igen, Beecher's Hope-ot). Emellett elképesztő időhúzás volt, hogy
Sadie-vel az epilógusban nem kevesebb, mint 4
vérdíj vadászós küldetést kellett végigszenvedni, amin abszolút nem történt semmi,
semmit nem tudtunk meg Micah-ról vagy Dutch-ról (mert amúgy nyilván arról szól az epilógus, hogy mi történt a banda életben maradt tagjaival).
Ami engem nagyon idegesített, hogy rengeteg plot hole van a játékban. A banda már az első fejezettől szent céljának tekinti, hogy
valahol a trópusokon új életet kezdjenek farmerekként (leginkább Tahitit emlegette Dutch). A 3. fejezetben visszatérünk Valentine-ba, hogy kiraboljuk a falu bankját, és nem kevesebb, mint 20 000 dollárral térünk vissza. Ez mai pénzbe átszámolva legalább 500 000 dollár, ne mondja már azt a játék, hogy ez nem elég, főleg azért ne, mert a játék végi vonatrablásból csak hatezret hozunk el és az Dutch szerint elég. Sőt, jobbat mondok: John az epilógusban alig 1000 dollárból vesz magának telket és egy házat. A másik:
Micah a történet szerint nincs a bandánál egy éve. Dutch mégis ő benne bízik jobban, mint Arthur-ban, akivel már 20 éve ismerik egymást, úgy, hogy egyértelműen látszik, hogy ahol Micah ott van, ott valami nem jön össze (ez tényleg így van, minden rablás, ahol Micah jelen van, valami rossz történik). Gondolom, nem ez volt az első alkalom, hogy
Arthur és Dutch nem értett egyet, vagy Dutch éppen hibázott és Arthur-nak volt igaza. És most lehet azt mondani, hogy Dutch megőrült, de a történet szerint már évek óta elkezdte szépen lassan elveszíteni a józanságát, nem a játék eseményei során kattant be. Szóval, a banda már jó ideje széteshetett volna. Az már más kérdés, hogy akkor Hosea is ott volt Dutch mellett, ami talán ellensúlyozta Dutch-ot, de ha már Dutch ennyit emlegeti a hűséget és a bizalmat, akkor ő miért nem viszonozza azt? Végül pedig: Micah a játék végén a bandatagok közti standoff-ban lelövi Mrs. Grimshaw-t, aki Arthur mellé állt, és Arthur vagy John nemhogy nem viszonozza a tüzet, még nem is reagál rá.
A befejezésekről sokat még nem tudok mondani, mivel a 4 féle befejezésből csak egyet játszottam végig. Más játékokhoz mérten nem valami erős, a cselekményhez mérten viszont egész jóra sikerült
Összegezve, a sztori mérsékeltsége, kiszámíthatósága és néha elég buta megoldásai ellenére azért mégiscsak szórakoztató volt, és ugyan voltak részek ahol már untam a monotonitást vagy az időhúzást, mégis minden alkalommal nehéz volt letenni a játékot.
A szereplők:
Rengeteg szereplőt vonultat fel a játék, legnagyobb részük bandatag, ami azt eredményezte, hogy nagyon kevés karakter kapott rendes jellemkidolgozást.
Arthur Morgan: nem kérdés, Niko után az eddig legjobban megalkotott főhős. Nem szeretnék róla sokat beszélni, aki játszani fog a játékkal, az látni fogja, aki pedig nem, az elégedjen meg ennyivel. Nagyszerű jellem, ugyanakkor neki is megvannak a belső vívódásai. Sármos, határozott, szerethető - a játékos nagyszerűen tud vele azonosulni.
Dutch van der Linde: azt tudni kell, hogy én a mai napig nem játszottam ki az első részt, így összehasonlítani nem tudom a két Dutch-ot. Itt viszont szerintem az egyik legbadassebb szereplő, aki csak a szimpla tekintetével feszültséget tudott teremteni. Abszolút megállja a helyét
barátként és ellenségként is.
Hosea Matthews: Túl tökéletes karakter
volt ahhoz, hogy életben maradjon. Ha egy csávó a puszta szavával ki tud hozni egy halálra ítélt foglyot a börtönből, akkor nincs miről beszélni.
Micah Bell: mindenki utálja ezt a karaktert, de nekem valamiért bejött.
Igen, persze, egy áruló patkány, de kevés nála keményebb szereplő van,
és ő volt az egyetlen ellenség a játékban, aki önmagában is veszélyes volt, nem kellett 658 minyon mellé.
Milton ügynök: Igazán sármos
főellenség, tetszett az arrogáns jelleme, kár, hogy
a játék elvette a lehetőséget a megölésére.
Sadie Adler: Magáért beszél. Ha a R* ad ki DLC-t, ő legyen a főszereplő.
Uncle: "I'm real sick, John. Lumbago. It's a slow and painful death, my brother."
Lenny Summers: LENNNNNYYYYY
A többiekről: Bill, Javier és John több szerepet is kaphatott volna. Charles és az előzőek kivételével a többi szereplő nem kapott túl sok figyelmet és igazából nincs is róluk véleményem. Az azért figyelemre méltó, hogy így is próbálta a R* felruházni az összes karaktert legalább egy fő jellemmel, így nem volt olyan érzésem, mintha a maradék 8-10 bandatag csak úgy szürke szellemként lengedezne a táborban.
Ami bánt az az ellenlábasok baromi kevés vászonideje. Még
Colm O'Driscoll is, aki amúgy a legtöbb időt kapta az főellenségek közül, vajmi keveset szerepel a történetben. Ezáltal nehéz is utálni őket, egyedül talán
Milton ügynök az, akinek a halálát mosolyogva néztem végig (most
Micah-t és
Dutch-t nem veszem ide, mert ők
nem állnak a kezdetektől fogva ellenünk).
A látvány, játékterület:
Erről nem kell szerintem beszélnem, mert képeket mindenki látott. A R* eddigi legszebb és legrészletesebb játéka, ami véleményem szerint ebben a tekintetben (de sok másban is) alázza a vetélytársait. A játszható terület nagyon nagy, de nem annyira, hogy ne legyen kedvünk a térkép egyik sarkából a másikba menni. Van minden: hó, hegyek, sztyeppék, prérik, mezők, mocsarak, erdők, kies sivatagok, tavak, tenger, kis tanyasi falvak, füstölgő nagyváros. Egy rövid fejezetnek egy teljes külön térképet készítettek. És ráadásul mindenhol történik valami. Rengeteg random esemény van elrejtve, én utazás közben egyszer sem unatkoztam. Egyedül New Austin kivétel ez alól, amit sajnálok is, ráadásul
a sztori folyamán nem is megyünk arra.
Küldetések, játékmenet
Ebben a játékban minden megvan. Lövöldözés, rablás, menekülés a törvény elől, lovaglás, vadászat, horgászat, gyűjtögetés, craftolás, testreszabás lehetősége, szerencsejáték, döntések hozása és még megannyi más. Nem hittem volna, hogy ilyen valaha is lesz, de nekem semmi nem hiányzott a játékmenetből.
A küldetések nagy része felettébb izgalmas volt. Nagyon nehéz kiemelni egy-egy missziót, mert rengeteg olyan van, ami látványos és akciódús. És ha már látvány: néhány átvezetőt annyira elképesztőre csináltak meg, hogy leesett az állam. Spielberg filmek bújhatnának el mondjuk a New Hannover-i vonatrablás átvezetőjének árnyékában. Fenomenális. Tovább nem is firtatom, ahogy a grafikánál is mondtam, aki játszani fog vele, az úgyis látja majd.
RDO-ról majd később.
Pozitívumok:
- Arthur Morgan
- Hosea Matthews
- Dutch van der Linde
- Sadie Adler
- Micah Bell
- Uncle
- Javier & Bill bromance
- Charles Smith
- Milton ügynök
- Woody Jackson
- Roger Clark
- LENNNNNYYYYYY
- Magnifico
- Charles Chetaney
- a játéktörténelem legepikusabb jelenetei
- a játéktörténelem legnagyobb mém alapanyaga
- MUNEH
- BOAH
- "Hello, fellers"
- "Partner"
- feministák ló után vontatása lehetséges
- a lovak heréinek zsugorodása hideg időben
- A Quiet Time
-
Micah halála
- Guarma
- Black Panther
- Red Dead Online
- díjnyertes grafika, szinkron, játékterület, tartalom, stb, hasonló elhanyagolható dolgok
- gondolkodás nélkül végignéztem a stáblistát
Negatívumok:
- Dutch van der Linde
- Micah Bell
-
Javier és Bill árulása
-
Mrs. Grimshaw halála
-
Lenny halála
- Hosea
nem tudta magát kibeszélni egy üveg borral a Pinkerton ügynökök kezei közül
- az epilógus (utolsó küldetést leszámítva)
- túl sok mém
- L U M B A G O
- "Have some goddamn faith, will ya"
- "When did you start doubting me, Arthur"
- "I have a plan"
- "I just need money"
- "One last score"
-
sosem jutunk el Tahitire
- Kevés
Guarmán játszódó küldetés
- nincs benne az üvöltő cowboy meme
- heti 100 órás munkaidő
- Horse Mk. II hiánya RDO-ból
- talán a sztori
- nem lett GOTY
- az eddig is túl magasan lévő léc a GTA VI-nak most még magasabbra került
Pontozás:
Grafika: 10/10
Hangulat: 10/10
Fizika, irányítás: 7/10
Játékmenet: 10/10
Térkép: 10/10
Bugok, hibák: 8/10
Cselekmény: 6/10
Újrajátszhatóság: 10/10
Harcrendszer: 7/10
AI: 9/10
Összesen: 87/100
Értékelési határok:
90-100: A legjobb játék a világon!
80-89: Nagyon király játék, nem cserélném el semmire!
70-79: Nagyszerű játék, ezzel sokáig fogok játszani!
60-69: Okés játék, egyszer érdemes kipróbálni.
50-59: Nem rossz, de ha van jobb, nem ezt veszem meg.
40-49: Hááááát... van jobb is.
30-39: Inkább mással játszok.
20-29: Nem jó játék, nem kell megvenni.
10-19: Sosem játszanék vele, borzasztó játék!
0-9: A világ legrosszabb játéka!