A GTA IV megjelenése után évekig kellett várakoznunk, mire bejelentették kedvenc játéksorozatunk következő epizódját. A GTA V 2013-ban debütált, azaz már most bőven több idő telik el a legfrissebb és a következő rész megjelenése között, ám szerencsére ezúttal legalább a GTA Online gondoskodik arról, hogy hetente lehessen hallani valamicskét a Grand Theft Auto sorozatról. Persze a folyamatosan bővülő multiplayer csak a rajongói tábor egyik szeletét szolgálja ki, és közel 6 év távlatában most már tényleg jó lenne tudni, mi következik, és mikor.
Az első GTA VI pletykák, elemzések és fejtegetések már felbukkantak a világhálón. Úgy gondoltam, ideje nekünk is megtennünk tétjeinket, és most kivételesen nem is a csapat nevében, de a személyes, egyéni véleményemet bedobva hívlak titeket elmélkedni arról, vajon mikor érkezik már végre a következő GTA, és hol fog játszódni. A GTAPlace-től megszokott módon eltekintek bármiféle pletykától, és csak azokat a szikár tényeket mazsolázom össze az elmúlt évekből, amik támpontot adhatnak ahhoz, hogy kiderítsük, vajon mi folyhat épp a Rockstar Games épületeinek falain belül.
A „mikor” és a „mire”
Idén elkezdtek felpörögni az események a videojáték-iparban, és már azt is tudjuk, hogy jövő őszre várhatóak a következő generációs konzolok, amiről a Sony már lelkesen beszél szaklapoknak, és ugyanúgy a Microsoft is húzza előttünk a mézesmadzagot az ezúttal „Scarlett” névvel fémjelzett projekt képében. Ez pedig vészesen közel van, és a PS3-PS4, illetve az Xbox 360-Xbox One generációváltás már bebizonyította, hogy a játékosközösség hajlandó viszonylag hamar belépni az új érába, ebből kifolyólag pedig vízválasztóak lesznek a következő hónapok:
Ha a Rockstar Games PlayStation 4-re és Xbox One-ra tervezi GTA VI-ot, azt bizony legkésőbb most ősszel be kell jelentenie, ha késik, ha nem.
Ha ez megtörténik, alig bő mint egy éven belül már a kezünkben tarthatjuk a lemezt – vagy a digitális könyvtárunkban tudhatjuk a játékot. Bár a legtöbben ennek örülnénk, én több okból kifolyólag arra tippelnék, hogy ez bizony nem így lesz:
- 1. Egyfelől a Rockstar Games szeret és tud is tanulni a hibáiból. Hiába máig az egyik legkelendőbb játék a Grand Theft Auto V, ez továbbra is alapvetően egy PlayStation 3-ra és Xbox 360-ra tervezett játék, ami meg is látszik a rajta. Tele van kompromisszummal – lásd a törések részletességét, vagy hogy nincsenek az utcán járőrök –, sok helyen butább a mesterséges intelligencia a GTA IV-nél, vagy akik multiznak, biztosan beleszaladtak már olyan helyzetbe, hogy free roamban az AI vezérelt ellenfél ártatlanul őket veszi üldözőbe, mert a program képtelen különbséget tenni a játékosok és azok aktuális tevékenysége között. A PlayStation 4 és Xbox One változat elsősorban grafikai "tupír", és a jobb hardvert csak korlátozottan tudják használni a fejlesztők ahhoz, hogy komplex újításokat eszközöljenek a GTA Online-ban. Valószínűleg nem véletlenül van egy kaptafára felhúzva az összes bizniszes-főnökös tevékenység – CEO, motoros klubok, nightclubok, stb. –, mert megvannak a keretek, amiben mozogni tudnak a készítők, és ezt próbálják meg a lehető legjobban színesíteni. Egy szó mint száz: ha megint kiadna a Rockstar egy GTA-t a generáció végén, újra szenvedhetik hosszú évekig a korábban megalkototott, egyre csak elavultabb kereteket.
- 2. A Red Dead Redemption 2 ízig vérig PlayStation 4 és Xbox One rendszerekre készült játék, ami látszik is a program kidolgozottságán. Az újdonságok, a részletek azt az időt idézik, amikor a számtalan spin-off játékkal megáldott GTA3 éra után egyszer csak megérkezett a GTA IV. A fejlesztőknek jutott lehetőségük arra, hogy kihúzzák a maximumot a konzolgenerációból, és bármennyire is érdekes lenne megnézni, mit tudnak a gépek egy GTA esetében, a Rockstarnak igen is el kell ismernie, hogy átlépett egy határt, és a minőségközpontúságnak – amiért mi nagyon-nagyon szeretjük őket – sajnos ára van, mégpedig az idő, és ezzel számolni kell. Több időt pedig a jövőbe érdemes feccölni, nem pedig a „jelenbe”, ami egyik pillanatról a másikra már csak a „múlt” lesz.
- 3. A harmadik ok, hogy jövőre érkezik a Cyberpunk 2077, és legyünk őszinték, ha van ma olyan játékstúdió, aki képes a Rockstarhoz hasonlóan minőségközpontúan gondolkodni, az a CD Projekt Red. A Witcher 3 készítőinek új játékát rengetegen várják, és már pedig GTA nem csak egy nagymúltú sorozat, de annyi rekordot állított már fel, hogy mind a játékosok, mind pedig a fejélesztők joggal tekintenek elvárással egy újabb, ambiciózusabb projekt elé. A GTA rendszeresen nyeri el az év játéka díjat, és nagyon veszélyes lenne összeereszteni 2020-ban a Cyberpunk 2077-tel, főleg mivel a lengyelek egy eddig abszolút kiaknázatlan témába nyúlnak bele, újat alkothatnak, és meg is érdemlik az elismerést, ha jól megcsinálják.
Nagyon fontos számításba venni két dolgot. Egyrészt azt, hogy a Rockstar Games-nél hogyan készülnek a játékok. A stúdiók közösen dolgoznak egy nagy projekten, a teamek pedig egymás után készítik el a játék egyes részeit, amit bevallottan mindig a játéktér megalkotásával kezdenek, majd ezt követően jöhetnek a karakterek és a többi – ennek a későbbiekben még lesz egyéb jelentősége. Másrészt pedig a fejlesztők már jóval korábban kapnak fejlesztői változatokat az új konzolokból, így bőven lehetett még idejük átszervezni a GTA VI projektet a következő generációra, és megismerkedni azzal, mit fognak tudni az új masinák.
Ebből kifolyólag saját véleményem szerint én esélyesebbnek látom, hogy a játék az első új generációra bejelentett játékok között lesz, és ha nem is lesz launch cím, még a korai szakaszban debütálhat – mondjuk 2021-ben vagy 2022-ben –, és kikövezheti az utat ugyanerre a konzolra egy vagy két másik, nem-GTA Rockstar játék előtt.
Persze az új generációtól függetlenül valószínűleg még jó pár évig támogatott lesz a PS4 és az Xbox One is, ám mivel mindkét gyártó tervez visszafelé kompatibilitást, gördülékenyebb lehet a váltás, és korábban megszűnhet a régi generációért mutatkozó igény, még ha ez így elsőre sokkolóan is hangzik. A GTAPlace csapatán belül például ebben a kérdésben nem értünk egyet, mert vannak közöttünk olyanok is, akik szerint ettől függetlenül ugyanúgy jönne a játék valamilyen formában PS4-re és Xbox One-ra is. Ez a megjelenéskor tudná növelni az eladási számot, ám hosszú távon a technológia miatt szerintem nem érné meg, és épp a visszafelé kompatibilitás miatt még csak azt sem tudná teljes hatékonysággal kijátszani a Rockstar, hogy vegyük meg kétszer is a játékot az újdonságok miatt. Ráadásul itt bedobnék még egy labdát…
- 4. Míg a GTA IV tele volt utalásokkal más helyszínekre a GTA világában, a GTA V nagyon fukar ezen a téren, szinte nem is kerül említésre sem San Fierro, sem Las Venturas, sem pedig Vice City. A területet Dél-San Andreasnak nevezik ugyan, megtartva az elméleti elhelyezkedését, és akadnak korábbi GTA játékokban ismert személyekre, márkákra visszautaló easter egg-ek, de ezek mind régi elemek, nem kerül említésre egyetlen mellékszereplő, esemény, kapcsolat sem, ami oda köthető, mintha a Rockstar tudatosan azzal számolna, hogy nincs szükség több részletre a HD érában, ami a GTA IV és a GTA V eseményeit öleli fel, mindkét esetben 720p (!) felbontásra tervezve. Nagyon is indokolt, hogy kezdődjön valami új. A GTA4 is több mint 10 éves, a frissen felcseperedett játékosok nem biztos, hogy elő fogják még venni, hogy megkeressék az összefüggéseket és a visszatérő karakterek múltját, hacsak nem remasterelik, amiről eddig nem volt híres a Rockstar. Kezdeni kell valami újat, új karakterekkel, akik egyéniségét és sajátos stílusát a 4K felbontás nyújtotta részletesség segítene bemutatni, nem beszélve arról, hogy segítene abban is, hogy az elérhető lehetőségek még részletgazdagabbak, még kifinomultabbak legyenek.
Ami pedig a PlayStation vagy Xbox exkluzivitást illeti, a GTA már elég nagy cím ahhoz, és a Rockstar Games pedig elég gazdag cég ahhoz, hogy ne szoruljon rá erre, ráadásul ezt már nem lehet megtenni ekkora játékos táborral, így elég ostoba lépés lenne. Márpedig a R* mindig megfontolja a lépéseit. A PC verzió késésének még van értelme, hiszen könnyebb először egy vagy két fix rendszerre fókuszálni, és később kihozni a legtöbbet a különböző kártyákból és processzorokból, ami akár emelheti is a játék látványának minőségét, mint a GTA IV és a GTA V esetében is. A szokásos baráti kapcsolatok ápolására pedig tökéletesen megfelelnek az időlegesen exkluzív apró tartalmak is, mint az jelenleg a Red Dead Online esetében is van.
A „hol”
Most hogy talán sikerült elbizonytalanítanom mindenkit egy közeli megjelenést illetően, jöjjön valami kellemesebb: a helyszín. A szokásos versenyzők:
|
|
|
|
|
Nézzük őket sorban…
Liberty City
Liberty City bármennyire is elcsépelt, nagyon jó esélyekkel indul.
- 1. A Rockstar mindig is váltogatta helyszínként Los Angelest és New York-ot (LC ugye ez utóbbi mintája). Lásd: GTA San Andras > GTA IV > Midnight Club Los Angeles és L.A. Noire> Max Payne 3 (részben) > GTA V. Ez megint csak alátámasztaná az újgenerációs elméletet, hiszen újat csak még erősebb gépekkel lehetne mutatni.
- 2. A „Nagy alma” még nagyobb lehet, a város tele van karakterekkel, amiket egy még részletesebb mesterséges intelligencia tudna vezérelni. Staten Island még nem volt palettán, és a Rockstar mind a GTA3, mind a GTA IV esetében eljátszott a gondolattal, hogy kisebb területekkel egészítse ki Liberty City területét. Hamptonnak konkrétan játékbeli neve is van, és említésre is kerül – ez lenne a The Carraways, ahogyan a várostól északabbra eső területekre is akadnak utalások.
- 3. Minden új érában ez volt a bölcső, az első város, amit bejárhattunk (felülnézetes univerzum, GTA3 univerzum, HD univerzum), így előtérbe kerülhet, ha tényleg új univerzum kezdődne.
- 4. A Red Dead Redemption 2-ben már látványos havazást mutatott fel a Rockstar, így akár már egy évszakváltás is terítékre kerülhetne újdonságként változó környezeti-fizikai jellemzőkkel. A komorság pedig kontrasztot hozhat a vidám és derűs San Andreas után.
- 5. Ráadásul New Yorkban van irodája a Rockstarnak, tehát kb. semmibe sem kerül kiruccanni egy-egy körútra, ha valamit szeretnének tökéletesíteni a játék világában. Plusz egészen véletlenül New York jutott eszébe egyik példaként Dan housernek, amikor még a GTA V megjelenésekor a GTA6-ról kérdezték.
San Fierro
Az eltérő színvilág és környezet lehet jó érv San Fierro mellett is. San Francisco az első GTA játék óta a sorozat helyszíne. Sajátos hangulata és kultúrája van, és legutóbb 2004-ben láttuk a GTA San Andreasban. Sokkal szebb formájában, részletgazdagabban be lehetne járni, bár jó kérdés, hogy ettől függetlenül tudna-e kellő mértékű újdonságot hozni a GTA SA-hoz képest a részletességet kivéve.
Las Venturas
Las Venturas nagyon-nagyon érdekes helyszín lenne több szempontból is. Itt csak egyszer jártunk, és itt is utoljára 2004-ben. Las Vegas technológia és változatosság szempontjából szintén jó választás, mert a neon fényekben úszó helyszínnel még többet lélegzetelállító újdonságot ki lehetne hozni a RAGE grafikai motorból, ráadásul a Las Vegas völgy meglepően színes: a városnak többféle arca van a különböző negyedekben, és nem sivár sivatag az egész, mint elsőre tűnik, hanem még mindig vannak itt színes, változatos növényekkel tarkított területek, nem beszélve a sokszor hófödte hegycsúcsokról (pl. Mount Charleston). Ráadásul a Diamond kaszinó megnyitása a GTA Online-ban remek felvezetés lenne hozzá, főleg mivel az egyik félkarú rabló, a Deity of the Sun egyiptomi témájú, ami utalás lehet a Las Vegas-i Luxor kaszinóra, vagy GTA San Andreas-béli mására, a The Camel's Toe-ra.
Ugyanakkor Las Venturas ellen is szólnak érvek. Egyrészt a Diamond kaszinó nyitása épp annyira lehet ellenérv mint mellette szóló érv, a sztoriból vétek lenne kihagyni a kaszinórablásokat, rablásokból pedig a GTA V-ben volt elég. De ami ennél is nyomósabb érv, hogy az időközben elkaszált vagy parkolópályára állított Mafia IV, ami szintén a Rockstar Games anyavállalatához, a Take-Two Interactive kiadóhoz köthető, bevallottan Las Vegast kapta volna helyszínül. Márpedig hiába más leányvállalat dolgozik a két játékon, akik más utakon járnak, azért a kiadó csak nem követ el olyan baklövést, hogy két hasonló témájú játékot ugyanoda engedjen, nagyjából egy időben. A Mafia IV-gyel kapcsolatos hírek pedig pont akkor röppentek fel, amikor már javában készülhetett a GTA VI helyszíne – ami feltehetőleg jelentős részben már most készen van, hiszen a Red Dead Redemption 2 megjelenésén is túl vagyunk, a Rockstar ezzel indítja a projekteket, és jutott rá idő bőven azóta.
Új helyszín
Azt sem zárhatjuk ki, hogy valami teljesen új várost, teljesen új atmoszférát szeretne nekünk kiparodizálni a Rockstar egy GTA játékban. Azért valószínűleg mindenképp az amerikai társadalom az, aminél ezt továbbra is meg tudják tenni, hiszen képesek kezelni az öniróniát, kevésbé kell félni a botrányoktól, muníció pedig bőven akad. Érdekes lenne megnézni akár egy Detroitot, aminek külön érdekes történelme van, vagy egy Texast, ami változatos lenne játéktér szempontjából, és a Dallastól kezdve számos film és sorozat tudná ihlettel ellátni a fejlesztőket. Ennek azonban nem ártana megágyazni, valahogy előre utalni egy már ismert helyszínen.
Vice City
Gondolom lebuktam: szándékosan csaltam a sorrendben, és Vice City-t hagytam a legvégére. Biztos benne van az egyéni elfogultságom is, de azért el kell ismerni, talán Vice City-vel és a környező floridai vidékekkel tudná a legtöbb újdonságot behozni a sorozatba a Rockstar Games, pontosan tudják, hogy rajongók zöme epekedik ezért, és több apró jel utal rá, hogy ismét a délkeleti partra fogunk menni:
- 1. Kezdjük elsősorban a tényekkel. Ismét azt az információt húznám elő a tarsolyomból, hogy a Rockstar a játéktérrel kezdi az új játékaik fejlesztését. Na már most amikor megjelent a GTA IV, egészen véletlenül pont egy San Andreas-ba szóló repülőjegy volt látható az akkoriban induló Social Club-on, majd kiderült, hogy a vidámpark körhintáján a GTA V első trailerének jelenetei voltak láthatók, csak épp GTA San Andreas-os képekkel. Na már most a GTA V megjelenése után közvetlenül egész véletlenül néhány interjúban szóba került Vice City, és a megszólaló magas rangú Rockstar dolgozók olykor igencsak határozottan nyilatkoztak arról, hogy Vice City-t egy nagyobb világ részeként tudják elképzelni, és annyira ikonikus a 80-as években, hogy kár lenne elhagyni egy másik időszakért, így mindenképp jó esélyekkel indul.
- 2. A platformok taglalásánál azt hoztam fel érvként, hogy a GTA V-ben szinte említésre sem kerül Vice City. Ugyanakkor a július 23-án megjelent kaszinós GTA Online kiegészítő egészen véletlenül pont változtat kicsit ezen, és kettőt kivéve csak olyan márkákkal díszített félkarú rabló gépek kerültek elhelyezésre, amelyeket már ismertünk. A kettő új közül az egyik történetesen épp egy "Vice City P.I." feliratú gépezet, mely egy teljesen új utalás Vice City-re. Ez sem történeti célzás, viszont nem is korábbi márkára utal vissza, és épp akkortájt, amikor a háttérben már tényleg előrehaladott állapotban lehet a GTA VI fejlesztése.
- 3. Most pedig jöjjön mindaz, amit ki lehet hozni a játéktérből. Először is sokkal színesebb, sokkal élénkebb, sokkal változatosabb, mint San Andreas, itt is van kultusza a neonnak, tehát a fényekből mindenképp jó terep lenne a szebb fénykehez. Miaminak eddig csak a belvárosát és néhány ikonikusabb negyedét járhattuk be nagyon-nagyon leegyszerűsítve, de mind a szomszédos negyedek, mind pedig az Everglades Nemzeti Park új, változatos helyszínekkel tudná színesíteni az amúgy sem sablonos várost, nem beszélve arról, hogy ehhez kapcsolódóan számos újdonságot lehetne még implementálni…
- 4. Például jöhetnek a mocsárjáró hajók kapcsolódó versenyekkel. Ami San Andreasból igencsak kimaradt, az a hajózás, mert egyszerűen nem sok értelme van, Miami-t és környékét pedig folyók, csatornák, mocsarak szelik át, így remek lehetőség nyílna arra, hogy egyrészt széles választékot kapjunk kisebb-nagyobb hajókból és hidroplánokból, de arra is, hogy egyben több vízen zajló fő és mellékküldetés születhessen, és ehhez kapcsolódóan olyan mechanizmusok kerüljenek kidolgozásra, mint az esetleges közelharc a vízben, a víz hatása a testmozgásra és felszerelésre, nem csak a ruhára. Értelmet nyerhetne a GTA V-ben bemutatott búvárkodás, hiszen itt a víz sokkal tisztább, jobbak a látásviszonyok, sokkal többet és sokkal színesebbet láthatnánk, nem beszélve arról, hogy a térséget amúgyis számos víz alatti érdekesség tarkítja, mint búvárkodáshoz kialakított helyszínek, de az egykor kalózok által kedvelt Bahamák is a szomszédban vannak, akiknek könnyen elsüllyedhetett egy-két hajója némi begyűjthető kinccsel.
- 5. Aztán ott van a flóra és a fauna. A növényvilág gyönyörű színekben pompázik, amivel megint csak fitogtatni lehetne, hogy mire képes a RAGE egy jobb rendszeren, és egyfelől rengeteg már kész állatot vehetnének át a Red Dead Redemption 2-ből, mint anno a GTA V-nél tették a Red Dead Redemption-ből. A mocsár aligátorjai már kész rutinnal térhetnének vissza, a mosómedvék már készen állnak arra, hogy szaladgáljanak a vadonban, és annyi nagymacskát ismertünk már meg, hogy a floridai puma igazán nem maradhat ki a repertoárból. A cápákat már ismerjük, de ott van Miami ikonikus állata is, a rendkívül okos delfinek, akiknek hála az élőlények mesterséges intelligenciáján is tudna még csiszolni a Rockstar. És jöhetnek az újak is – manátuszfélék, színes madarak, a flamingók, a pelikánok... Kis spoiler: az RDR2-ben történetesen pont van egy mediterrán helyszín, ami nem mellesleg remek tesztje lehetett annak, hogy vajon alkalmas-e egy RAGE egy remek karibi- vagy Atlanti-óceáni vidék megjelenítésére. Ráadásul ezen a bizonyos RDR2 helyszínen olyan állatokkal találkozhatunk, mint a boa, ami egészen véletlenül épp Florida állatvilágát terrorizálja, amióta a csempészek behozták a térségbe.
- 6. Aztán ott van az időjárás. A GTA V-ben már egész jó fizikával rendelkezett a szél, de ez Miamira még jellemzőbb. Sokkal finomabb átmeneteket lehetne csinálni az időjárásváltozásban, vagy akár a szélsebességben és szélirányban. Holdfázisaink már a GTA IV PC verziója óta vannak, ebből kifolyólag pedig az Everglades területén megmutatkozhatna az apály-dagály váltakozása, hiszen ez nagyban meghatározza a térséget: mikor hol vannak épp az aligátorok, lépkedhetünk-e a térdig érő vízben, ahová kis időre beúsznak a citromcápák, és jó apropó lehetne mindez annak a fejlesztők által kedvelt megoldásnak, hogy egyes missziókat, mellékküldetéseket csak bizonyos időintervallumban teszik elérhetővé.
- 7. Bár mindenhol lehet találni remek kikapcsolódási lehetőségeket, Miami különösen gazdagon láthatja el ihlettel a fejlesztőket. Először is körülbelül minden kiemelt amerikai sportágban jeleskedik a város, így a multiplayerbe kifejezetten különleges izgalmat vihetne egy kezdetleges baseball, kosárlabda vagy amerikai foci minijáték, ami ráadásul növelné a játékosok számát, és nem utolsó sorban plusz okot biztosíthatna arra, hogy kifinomultabb fizikát, mozgást kapjanak a karakterek. Magasabb szintre emelkedhetne a golf minijáték, hiszen a város számtalan kisebb és nagyobb golfpályával büszkélkedik. A teniszt fel tudná váltani mondjuk a strandröplabda, de a krikett is egy olyan játék, ami remek, hangulatba illő mellékküldetést biztosíthatna a helyszínen.
- 8. Nem utolsó sorban pedig ez a játéktér nagyon könnyen bővíthető, ami körülbelül minden GTA játékos álma. A GTA Online kapcsán is számtalanszor felmerült már, hogy hátha bővül valamivel, hátha elérhető lesz mondjuk Liberty City. Ez Dél-Floridában egész jól beágyazható lenne.
Az, hogy a játék 2013-as megjelenése után 6 évvel végre megnyit a kaszinó, remek zárása lehetne egy korszaknak, amit a GTA V határozott meg, de közel sem biztos, hogy itt kezdődik a vége. Mindenesetre az, hogy az augusztus-november közötti időszakban bejelentésre kerül-e a Grand Theft Auto VI vagy sem segít közelebbi támpontot adni abban, hogy vajon mire számíthatunk – mert ha nem jelentik be, akkor abból nem csak arra következtethetünk, hogy az új generációs konzolokra érkezik majd a játék, de arra is, hogy nagy valószínűséggel az egy új kezdet is lesz. Azt is tudjuk, hogy a cég nemrégiben egy komplett szinttel bővítette a New York-i fejlesztőknek szánt irodáját, így valamin biztosan gőzerővel dolgoznak. Kíváncsian várjuk, mit tartogat számunkra a jövőben a Rockstar Games.
Szerintetek mikor kerül sor a bejelentésre? Mit vártok a leginkább a GTA VI-ban, és mit gondoltok a fentiekről? Mikor érkezik, és hol játszódik majd a történet? Kommentelni ér! :)
tatec
Offline